Saturday 6 November 2021

A productive weekend... Eh? 🀭

 Haluuu Assalamualaikum...

Produktif kah weekend kalian?

Produktif kah weekend saya?? Hmm..

Mari kita analisis sikit.. Ceyhh,, Acah jeee.. ahahaha

Kisahnya.. Esok ada kelas BST (bed-site teaching), makanyaaa, apa lagiii, kena cari kes lahhh untuk BST esok...

Aku boleh pulak terlupa yang hari ni ada Jadual pergi ED (emergency department)...

Punya laa relax2 pagi tadi.. Sekali rumet cakap, Wani cepat Wani pkui 11 nak pergi ED..

Aku yang masih hilang ingatan (πŸ˜†πŸ˜‚) time tu, blur blur... Hah?? Pkui 11..

Time tu dah pkui 10.14am..

Mak ai Wani Wanii Adehhhh... Ahahhahahahha.. 

Nasib session kat ED from 11am - 2pm..kalau sejam ja, mau gelabah aku nak bersiap πŸ˜‚..

So, hari ni, dapat lah aku clerk pt (ambil history aka sejarah perubatan pesakit)..

Hari ni aku clerk pt chest pain (sakit dada)..

Punca sakit dada yang paling kerap adalah serangan jantung (acute coronary syndrome, ACS / myocardial infarction, MI).

Mula tu, nurse macam tak bagi clerk pt tu, dia cakap, pt ni susah, nanti you tanya banyak nanti dia marah pulakkk..

Tapi, since dah takdak pt lain, kitorang pun try jelah approach pakcik tu..

Dia okay ja..

Pt tu bekas tentera...

Seingat aku, pt2 yang aku clerk..agak ramai juga yang bekas tentera, polis, yang ada penyakit kronik, macam darah tinggi,, kencing manis,, cholesterol... Ada tu yang dapat penyakit time muda2 lagi, macam 4+..

Pekerjaan lain pun ada ja..tapi dia macam tersave dalam otak aku ni pasal pekerjaan beruniform ni.. 

Dengan corak pemakanan rakyat Malaysia sekarang ni,, ada kajian yang mendapati seawal 30an pun ada yang dapat penyakit kencing manis, darah tinggi.. 

Allahu, terasa insaf ya Wani.. Harapnya berterusan ya jaga diri... πŸ’ͺ🏽πŸ’ͺ🏽πŸ’ͺ🏽

Dulu,, aku pun musykil, tapi kebanyakan pt yang aku jumpa, depa dapat tahu masa routine checkup kesihatan under tempat kerja depa.. The good side is, screening awal.. Tapi tulah,, risau jugak.. 

Apapun... Pt tu baik sangat tadi. Moga pakcik tu dapat teruskan hidup dengan lebih baik lepas ni. Aminn


Last2, borak macam pakcik jiran tetangga ja πŸ˜‚

Ramah kemain haaa.. 

Aku orang ramah2 ni, lagi lah aku ramah 🀣🀣🀣

Makanya hari ni, happy lah aku, dapat balik vibes clerk pt kat hospital. Alhamdulillah.. Rindu sangattt moment2 bebas untuk keluar masuk hospital, cari pt 🀧

Takpa lah, kita buat mana yang boleh buat masa sekarang ni... 


Penutup clerk pt hari ni... 

Pt: susah tengok kamu belajar...kenapa kamu semua pilih doktor ya.. 

Kitorang semua:... Krik Krik... Hanya mampu tersenyum. Dan ketawa πŸ˜†

Bila time masuk amik beg dah nak balik tu,

Me: Weh, kita tak jawab soalan pt tu... πŸ˜…

Groupmates:

1- macam mana jawab, kite pun tak tahu kenapa kita masuk medik 🀣🀣🀣

2- tulah tu..kenapa ntah masuk medik.. 

3- sebab kita tak tahu... Kalau aku tahu, memang aku tak masuk medik. 


🀣🀣🀣🀣🀣

Sekian.... Soalan yang dari year 1 lagi orang dok tanya...sampai sekarang, dah tahun 5..masih mencari jawapan... Huhuhu

Lepas balik ED, aku ws lah mak aku, ehhh mak aku busy pulak, mai KL ni, sakan berjalan rumah anak menakan, rumah adik eh ehhh, tinggai aku kat sinii hummmhh tak habaq awai pulak tuuu, nasib aku tanya...

Baru nak chillex dengan mak jap.. Mak pulak sibuk,, pencen2 pun Jadual penuh yaaa πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Takpa lah, yang penting mak happy, Walaupun aku rasa ditinggalkan kat sini.. 

Ehh, rasa nak cepuk je diri sendiri. Ahahhahha. Hang dok sini nak belajaq kan, dah la hari ni hang p hospital, bukan bole ikut mak pun. 😝

Boleh pulak mak aku bergurau kata dah balik Perak, padahai masih kt KL..mak ooo makkk... Bikin kaget aja ya.. 

Hari tu,, mak buat surprise... Cakap abang je datang hantar barang dari Perak.. Alih2, turun bawah, ehhh ada mak lahhh 😍😍😍πŸ₯³πŸ₯³πŸ₯³ 

So petang nya... 

Hosmet pulak takdak, giliran dyorang pegi ED after kitorang.. Kalau dak, si F tu dah kena kacau dengan aku dahhhh ahahahaha. Tak pun, dia mai kacau aku... 

Rumet pulak tengok movie lepas makan... 

Aku pun... krik krik... Study??? Apakah ituu ahahahah ..

Emmmm, Last2, masak lahhh, campak2 ja... Ntah ape benda lah aku masak, πŸ˜‚teringin makan cheese, beli cheedar kat mart bawah..

Rumet suggest masak Maggie letak cheese kat atas... Aku macam emmm...aku dah la dalam usaha nak kurangkan makan maggie ni, karang, kalau sedap kangg, tak pasai ja satni, tiap hari aku buat satni 🀣

... Dah la minggu lepas keje Maggie je..konon nak jimat lah, last2 p the store, memborong... (Takpa2, tu buat stock..tak rugi pun πŸ€­πŸ˜†) 

Haaa, since aku ada beli mee tarik hari tu...(gara2 teringat mak mentua abgcik penah masakkan untuk aku πŸ˜†, rindunyaaa..)

Maka, inilah masanyaaa nak masak mee tu... 

Pastu, ehhh tetiba rasa nak makan tomyam.. Makanya... Jadilah tomyam cheese. Kesah pulak aku orang penah buat ke takkk. πŸ˜† Kita kasi onzz sajaaaa. πŸ˜‚


Tiba2 Min ws,, tanya nak datang bilik tak,, sebab ari tu dah cakap nak gi sana borak2, maklumlahhh, rumah dah lainn, kena lah buat appointment dulu πŸ˜‚ hahhahahha..


Alhamdulillah... Rezeki kitorang dua..

The making of.........Bismillah... campak2 πŸ˜†


Tumis bawang halia duluu.. Selalu mak aku rebus paste tomyam terus.. Ni aku try style kedai makan siam, katanya tumis dulu paste tomyam nya tu..

Nampak dak... kaya dengan bahan... tu best masak sendiri tu. boh p banyak mana hang mau.. AHAHAHAHA..
Tengok..bahan semua hat tak perlu peti, cendawan shittake, carrot, telur, bawang...
Survival mode ONZZZ hehehe


Tadaaa.....



Mee tarik labu kuah tomyam telur (tak penah2 aku makan tomyam telur, pestimeee πŸ˜†πŸ€­. Naseb sedappp 🀭) 

 Yelah, dok kolej, protein apa ja yang tahan lama, telur..tak pun ikan bilis..tu je setakat ni yang aku tahu..tak kan nak buat tomyam ikan bilis kot,, lagi lahhh emmm ermmm ermmmm, aku pun akan pkiaq banyak kali nak makan tomyam ikan bilis.. ahahahhaha
kalau ada suggestion protein apa tahan lama,, habaq mai nahh ahaha. PS: no peti ais yaaaaa.


Kitorang pun teruskan aktiviti, dengan turun main badminton...

Uihhh, hari ni specialll, we olls beregu you know.. πŸ˜†

Aku, Min, A, F.. 

Keje diketawakan je aku petang ni πŸ˜…πŸ˜‚ 

Okay lah tu, berpeluh gak tadii...

Anak kucing ketakutan sebab kena culik sat.. ahahaha

Dapat culik sat anak kucing pun still kira achievement what.. 

OTW balik kolej, terserempak anak kucing, kemain takut dia dengan manusia.. konon menyorok bawah pokok, sekali kena tangkap dengan aku ahahaha.. nak belai ja pun cheq oi.. chillexxx kids....sian dia takut orang..

Produktif jugak lah rasanya weekend ni 🀭

Sambung esok pulak Produktifnye... 

Alkisah BST petang esokkk yeee..,see you tomorrow ED... 

Mudah2an otak aku dapat faham dengan cepat dan ingat semaksima mungkin Aminn.

Nak hapai treatment ACS nii. πŸ’ͺ🏽πŸ’ͺ🏽πŸ’ͺ🏽

Akhirul kalam... Begini lahhh kisah weekend budak medic.. πŸ€­πŸ˜† Poyo je... 

Tapi takde lah every weekend macam ni.. Posting ni je yang chances untuk ada kelas time weekend tu tinggi.. Posting lain tak sangat pun..melepak kat bilik je, tak pun jimba je weekend2 lain tu πŸ˜†...

Jarang2 aku share aktiviti seharian buat ape... Ahahaha. Dah kenapa Wani,, saja..nak start enjin, Nak start tulis blog balik..

Kita start dengan light2 dulu, nanti kita tulis entri yang lebih bermanfaat dan lebih teratur ya begituuu... 🀭

Oh ya , btw hari ni, aku berjaya untuk tak ikut hosmet aku keluar makan.. Yeayyy, bukan senang ye nak tolak pelawaan dan untuk tahan diri daripada keluar kalau hang memang kaki berjalan πŸ˜‚ + ari ni dapat masakkkk yang proper, masak dengan tenang, dapat kasi Min makan..hehehe, S & Min puji sedap 🀭 hehe. Mau tak sedap, paste tomyam tu dah lengkap semua dah.ahahhahha

Wassalam.. 😁




No comments:

Post a Comment